ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာမွာ ေမြးစကေလးကို ကင္ပြန္းရည္၊တေရာ္ရည္ စသည္တို႔ျဖင့္ ဦးေခါင္းေဆးျခင္း အခမ္းအနားကို ေခၚဆိုသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေမြးစကေလးအား ဝမ္းတြင္း ဆံပင္ရိတ္ေပးေသာ မဂၤလာပြဲျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာသည္ ‘ေကသေစၧဒန မဂၤလာ’ ျဖစ္သည္။ ေကသေစၧဒန ဟူသည္မွာ ေခါင္းရိတ္ျခင္းဟု အနက္ရ၏။ သန႔္ရွင္းစင္ၾကယ္ျခင္း အလို႔ငွာ ကေလး၏ ဦးေခါင္းကို တေရာ္ကင္ပြန္းတို႔ျဖင့္ ေဆးေၾကာသည္ကိုစြဲ၍ ကင္ပြန္းတပ္သည္ဟု ေခၚေလ့ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ ယခုေခတ္၌ ထိုမဂၤလာ အခမ္းအနားမွာပင္ နာမသမုတိ မဂၤလာတည္းဟူေသာ နာမည္ေပးျခင္း အမွုကိုလည္း တစ္ပါတည္း ေဆာင္ရြက္ေလသည္။
ဤမဂၤလာပြဲမ်ိဳးကို တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယႏွင့္ ဂရိနိုင္ငံမ်ားတြင္ ေရွးပေဝဏသီအခါကပင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ယဟူဒီလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေမြးကင္းစကေလးအား ဆားရည္ျဖင့္ ေဆးေၾကာျခင္း၊ အမည္ေပးျခင္း အခမ္းအနားမ်ားကို ခရစ္ေတာ္ မေပၚမီ အခ်ိန္ကာလကပင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိေသာ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာ အခမ္းအနားမွာ တ႐ုတ္လူမ်ိဳး၊ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႔ ျပဳလုပ္ပုံႏွင့္ ဆင္တူယိုးမွားပင္ ျဖစ္သည္။ ဤထုံးစံဓေလ့မွာ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးမ်ားထံမွ ဆင္းသက္ျပန႔္ပြားလာဟန္တူသည္။ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ားကမူ ဤမဂၤလာပြဲကို ‘ေခါင္းရိတ္ပြဲ’ ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။
ဇိနတၳပာကသနီက်မ္းတြင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတ္မင္းသားအား ဖြားျမင္ၿပီးသည့္ေနာက္ ၅ ရက္ေျမာက္ေန႔၌ အမည္မွည့္အပ္ေသာ အခမ္းအနားက်င္းပပုံကို ေဖာ္ျပထားရာ ယခုေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳး၊ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႔ က်င္းပပုံႏွင့္ မ်ားစြာတူလွသည္။ ဤအခ်က္ကို ေထာက္ရွုျခင္းျဖင့္ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာပြဲ က်င္းပျခင္းမွာ အလြန္ေရွးက်ေသာ ထုံးတမ္းစဥ္လာတစ္ရပ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာ ဆင္ယင္ပုံမွာ ကေလးသူငယ္ကို ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ ရက္သတၱပတ္ သို႔မဟုတ္ ၂ ပတ္အတြင္း ေန႔ေကာင္းရက္သာေရြး၍ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ခ်မ္းသာသူမ်ားအဖို႔ ပုဏၰားဆရာမ်ားကို ပင့္ဖိတ္ကာ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ပုဏၰားဆရာမ်ားက ဂါထာမႏၲရားမ်ားကို ရြတ္ဖတ္သရဇၩာယ္ၿပီးေနာက္ မဂၤလာပြဲကို စတင္က်င္းပသည္။ သတ္မွတ္ထားေသာ ေန႔ရက္တြင္ မဂၤလာပြဲကို ဦးစီးေရွ႕ေဆာင္ျပဳလုပ္သူက မဂၤလာစကားမ်ား ေျပာၾကားၿပီးေနာက္ အသင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ကင္ပြန္းရည္၊ တေရာ္ရည္တို႔ျဖင့္ သူငယ္၏ ဦးေခါင္းကို ေဆးေၾကာေပးသည္။ အကယ္၍ ဦးေခါင္းရိတ္ရန္ လိုအပ္လၽွင္လည္း ဦးေခါင္းရိတ္ၿပီးမွ ေဆးေၾကာေပးသည္။ ဖိတ္ၾကားေရာက္ရွိေနၾကေသာ ပရိသတ္ထဲမွ ရင္းႏွီးေသာ ေဆြမ်ိဳးမိတ္သဂၤဟမ်ားကလည္း ကင္ပြန္းရည္ျဖင့္ ကေလးအား စတိသုတ္လိမ္း ေဆးေၾကာေပးၾကသည္။ ထိုေနာက္ သူငယ္အား သန႔္ရွင္းျဖဴစင္ေသာ အဝတ္အစားသစ္မ်ား ဝတ္ဆင္ေပးၿပီးလၽွင္ အေမႊးနံ့သာတို႔ျဖင့္ ပက္ဖ်န္းလိမ္းက်ံေပးၾကသည္။ တစ္ဖန္ မဂၤလာပြဲကို ဦးစီးေဆာင္ရြက္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ကပင္ သူငယ္အား သင့္ေလ်ာ္သည့္ အမည္နာမကို ခ်ီးျမႇင့္ေလသည္။
‘အရင္းေမြး၊ အဖ်ားခံ၊ မွတ္ရန္ပဥၥပြတ္။ သားသမီးရတနာ၊ မည္သညာ၊ ျပဳရာေလာကဝတ္’ ဆိုေသာ ေဗဒင္က်မ္း ေဆာင္ပုဒ္ႏွင့္အညီ ေခၚေဝၚသမုတ္ၾကသည္။ ပုံစံအားျဖင့္ တနဂၤေႏြေန႔ ေမြးဖြားေသာ သူငယ္ကို တနဂၤေႏြနံ အစထား၍ တနဂၤေႏြမွ ၅ ရက္ေျမာက္ေသာ ၾကာသပေတးနံကို အဖ်ားတြင္ ထားလ်က္ မွည့္ေခၚရမည္ဟု ဆိုလိုသည္။ ထိုေၾကာင့္ တနဂၤေႏြသား၏ အမည္ကို ‘ေအာင္ပြင့္’၊ ‘ေအာင္ပန္း’ စသည္ျဖင့္ မိဘမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္၍ မွည့္ေခၚေလ့ရွိသည္။
ကေလးအား အမည္မွည့္ၿပီးေနာက္ ေၾကးမုံျပင္ကို ၾကည့္ရွုေစသည္။ ဓါး၊ အပ္ါ၊ ကညစ္ စေသာ လူသုံးပစၥည္းမ်ားကိုလည္း စတိအျဖစ္ ကိုင္တြယ္ေစသည္။ ထိုေနာက္တဖန္ ေျမႀကီးေပၚတြင္ ၇ ႀကိမ္မၽွ ေျခေထာက္ခ်ေစ၍ သြားသည့္ဟန္ျပဳေစသည္။ မဂၤလာပြဲသို႔ ႂကြေရာက္လာေသာ ဧည့္ပရိသတ္မ်ားက သူငယ္က်န္းမာ ခ်မ္းသာေစရန္၊ အသက္ရွည္ရန္ ဆုေတာင္းေမတၱာ ပို႔ၾကသည္။ ဖိတ္မႏၲကျပဳထားသည့္ ဧည့္ပရိသတ္တို႔အား စားေသာက္ဖြယ္တို႔ျဖင့္ တည္ခင္းေကၽြးေမြးၾကသည္။ ဤမဂၤလာပြဲတြင္ မိဘေဆြမ်ိဳးမ်ားက ကေလးသူငယ္အား ေရႊေငြပစၥည္း ရတနာမ်ား လက္ဖြဲ႕ေလ့ရွိသည္။
ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာပြဲ ျပဳလုပ္ျခင္း၏ အဓိပၸာယ္သေဘာမွာ ေလာကအတြင္းသို႔ ေရာက္ရွိလာေသာ ကေလးသူငယ္အား တစိမ္းသက္သက္ဘဝမွ အမည္သညာေပးကာ လူ႔ေလာကႀကီးႏွင့္လည္းေကာင္း၊ လူသုံးပစၥည္းမ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္သည့္အျပင္ လူ႔ဆက္ဆံမွု အေဆာက္အအုံထဲ့သို႔ ထည့္သြင္းျမႇင့္တင္ေပးလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဤသည္တို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ အျခားလုပ္ငန္းရပ္မ်ားတြင္လည္း လုပ္ငန္းစတင္ျခင္း၊ အမည္ေပးျခင္းတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္လၽွင္ ကင္ပြန္းတပ္သည္ဟုပင္ တင္စားေခၚေဝၚၾကေသးသည္။
Ref: wikimyanmar
ဤမဂၤလာပြဲမ်ိဳးကို တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယႏွင့္ ဂရိနိုင္ငံမ်ားတြင္ ေရွးပေဝဏသီအခါကပင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ယဟူဒီလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေမြးကင္းစကေလးအား ဆားရည္ျဖင့္ ေဆးေၾကာျခင္း၊ အမည္ေပးျခင္း အခမ္းအနားမ်ားကို ခရစ္ေတာ္ မေပၚမီ အခ်ိန္ကာလကပင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိေသာ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာ အခမ္းအနားမွာ တ႐ုတ္လူမ်ိဳး၊ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႔ ျပဳလုပ္ပုံႏွင့္ ဆင္တူယိုးမွားပင္ ျဖစ္သည္။ ဤထုံးစံဓေလ့မွာ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးမ်ားထံမွ ဆင္းသက္ျပန႔္ပြားလာဟန္တူသည္။ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ားကမူ ဤမဂၤလာပြဲကို ‘ေခါင္းရိတ္ပြဲ’ ဟု ေခၚဆိုၾကသည္။
ဇိနတၳပာကသနီက်မ္းတြင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတ္မင္းသားအား ဖြားျမင္ၿပီးသည့္ေနာက္ ၅ ရက္ေျမာက္ေန႔၌ အမည္မွည့္အပ္ေသာ အခမ္းအနားက်င္းပပုံကို ေဖာ္ျပထားရာ ယခုေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳး၊ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႔ က်င္းပပုံႏွင့္ မ်ားစြာတူလွသည္။ ဤအခ်က္ကို ေထာက္ရွုျခင္းျဖင့္ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာပြဲ က်င္းပျခင္းမွာ အလြန္ေရွးက်ေသာ ထုံးတမ္းစဥ္လာတစ္ရပ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာ ဆင္ယင္ပုံမွာ ကေလးသူငယ္ကို ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ ရက္သတၱပတ္ သို႔မဟုတ္ ၂ ပတ္အတြင္း ေန႔ေကာင္းရက္သာေရြး၍ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ခ်မ္းသာသူမ်ားအဖို႔ ပုဏၰားဆရာမ်ားကို ပင့္ဖိတ္ကာ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ပုဏၰားဆရာမ်ားက ဂါထာမႏၲရားမ်ားကို ရြတ္ဖတ္သရဇၩာယ္ၿပီးေနာက္ မဂၤလာပြဲကို စတင္က်င္းပသည္။ သတ္မွတ္ထားေသာ ေန႔ရက္တြင္ မဂၤလာပြဲကို ဦးစီးေရွ႕ေဆာင္ျပဳလုပ္သူက မဂၤလာစကားမ်ား ေျပာၾကားၿပီးေနာက္ အသင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ကင္ပြန္းရည္၊ တေရာ္ရည္တို႔ျဖင့္ သူငယ္၏ ဦးေခါင္းကို ေဆးေၾကာေပးသည္။ အကယ္၍ ဦးေခါင္းရိတ္ရန္ လိုအပ္လၽွင္လည္း ဦးေခါင္းရိတ္ၿပီးမွ ေဆးေၾကာေပးသည္။ ဖိတ္ၾကားေရာက္ရွိေနၾကေသာ ပရိသတ္ထဲမွ ရင္းႏွီးေသာ ေဆြမ်ိဳးမိတ္သဂၤဟမ်ားကလည္း ကင္ပြန္းရည္ျဖင့္ ကေလးအား စတိသုတ္လိမ္း ေဆးေၾကာေပးၾကသည္။ ထိုေနာက္ သူငယ္အား သန႔္ရွင္းျဖဴစင္ေသာ အဝတ္အစားသစ္မ်ား ဝတ္ဆင္ေပးၿပီးလၽွင္ အေမႊးနံ့သာတို႔ျဖင့္ ပက္ဖ်န္းလိမ္းက်ံေပးၾကသည္။ တစ္ဖန္ မဂၤလာပြဲကို ဦးစီးေဆာင္ရြက္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ကပင္ သူငယ္အား သင့္ေလ်ာ္သည့္ အမည္နာမကို ခ်ီးျမႇင့္ေလသည္။
‘အရင္းေမြး၊ အဖ်ားခံ၊ မွတ္ရန္ပဥၥပြတ္။ သားသမီးရတနာ၊ မည္သညာ၊ ျပဳရာေလာကဝတ္’ ဆိုေသာ ေဗဒင္က်မ္း ေဆာင္ပုဒ္ႏွင့္အညီ ေခၚေဝၚသမုတ္ၾကသည္။ ပုံစံအားျဖင့္ တနဂၤေႏြေန႔ ေမြးဖြားေသာ သူငယ္ကို တနဂၤေႏြနံ အစထား၍ တနဂၤေႏြမွ ၅ ရက္ေျမာက္ေသာ ၾကာသပေတးနံကို အဖ်ားတြင္ ထားလ်က္ မွည့္ေခၚရမည္ဟု ဆိုလိုသည္။ ထိုေၾကာင့္ တနဂၤေႏြသား၏ အမည္ကို ‘ေအာင္ပြင့္’၊ ‘ေအာင္ပန္း’ စသည္ျဖင့္ မိဘမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္၍ မွည့္ေခၚေလ့ရွိသည္။
ကေလးအား အမည္မွည့္ၿပီးေနာက္ ေၾကးမုံျပင္ကို ၾကည့္ရွုေစသည္။ ဓါး၊ အပ္ါ၊ ကညစ္ စေသာ လူသုံးပစၥည္းမ်ားကိုလည္း စတိအျဖစ္ ကိုင္တြယ္ေစသည္။ ထိုေနာက္တဖန္ ေျမႀကီးေပၚတြင္ ၇ ႀကိမ္မၽွ ေျခေထာက္ခ်ေစ၍ သြားသည့္ဟန္ျပဳေစသည္။ မဂၤလာပြဲသို႔ ႂကြေရာက္လာေသာ ဧည့္ပရိသတ္မ်ားက သူငယ္က်န္းမာ ခ်မ္းသာေစရန္၊ အသက္ရွည္ရန္ ဆုေတာင္းေမတၱာ ပို႔ၾကသည္။ ဖိတ္မႏၲကျပဳထားသည့္ ဧည့္ပရိသတ္တို႔အား စားေသာက္ဖြယ္တို႔ျဖင့္ တည္ခင္းေကၽြးေမြးၾကသည္။ ဤမဂၤလာပြဲတြင္ မိဘေဆြမ်ိဳးမ်ားက ကေလးသူငယ္အား ေရႊေငြပစၥည္း ရတနာမ်ား လက္ဖြဲ႕ေလ့ရွိသည္။
ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာပြဲ ျပဳလုပ္ျခင္း၏ အဓိပၸာယ္သေဘာမွာ ေလာကအတြင္းသို႔ ေရာက္ရွိလာေသာ ကေလးသူငယ္အား တစိမ္းသက္သက္ဘဝမွ အမည္သညာေပးကာ လူ႔ေလာကႀကီးႏွင့္လည္းေကာင္း၊ လူသုံးပစၥည္းမ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္သည့္အျပင္ လူ႔ဆက္ဆံမွု အေဆာက္အအုံထဲ့သို႔ ထည့္သြင္းျမႇင့္တင္ေပးလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဤသည္တို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ အျခားလုပ္ငန္းရပ္မ်ားတြင္လည္း လုပ္ငန္းစတင္ျခင္း၊ အမည္ေပးျခင္းတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္လၽွင္ ကင္ပြန္းတပ္သည္ဟုပင္ တင္စားေခၚေဝၚၾကေသးသည္။
Ref: wikimyanmar
2 comments:
ကင္ပြန္းတပ္အေၾကာင္းကိုခုမွေသခ်ာသိရေတာ႕တယ္.....ေက်းဇဴးဗ်ာ....ေနာက္လည္းဒီလို စာေလးေတြ ထပ္တင္ပါဥိး....ျမန္မာ႕ယဥ္ေက်းမႈ႕နဲ႕ဆိုင္တဲ႕ဟာေလးေတြေပါ႕.....လာအားေပးပါဦးမယ္.......
ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါေၾကာင္း...
Post a Comment