- စ၀္ေရႊသိုက္ (4.1.1948 - 16.3.1952)
- ဦးဘဦး (16.3.1952 - 13.3.1957)
- မန္း၀င္းေမာင္ (13.3.1957 - 2.3.1962)
- ဦးေန၀င္း (2.3.1974 - 9.11.1981)
- ဦးစန္းယု (9.11.1981 - 25.7.1988)
- ဦးစိန္လြင္ (25.7.1988 - 12.8.1988)
- ဦးေအးကို(ယာယီ) (12.8.1988 - 19.8.1988)
- ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ (19.8.1988 - 18.9.1988)
- ဦးသိန္းစိန္ (4.2.2011 - လက္ရွိ)
ျမန္မာႏိုင္ငံ ၁၉၄၈၊ ဇန္န၀ါရီ ၄ တြင္ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံအၾကီးအကဲအျဖစ္ သမၼတရာထူးအျဖစ္ သတ္မွတ္ျပဌာန္းခဲ့သည္။ ရာထူးအားျဖင့္ သမၼတသည္ အၾကီးအကဲျဖစ္ေသာ္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕အၾကီးအကဲမွာ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ ၁၉၄၇ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ သမၼတသည္ ဂုဏ္ထူးေဆာင္သမၼတျဖစ္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ အနည္းငယ္သာရွိသည္။ လႊတ္ေတာ္ဖ်က္သိမ္းထားခ်ိန္မ်ားႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲၾကားကာလမ်ား အတြင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ လစ္ဟင္းမႈမ်ား မျဖစ္ေစရန္ သမၼတမွ ယာယီတာ၀န္ယူအုပ္ခ်ဳပ္ေပးျခင္းမ်ိဳးသာ ရွိသည္။ ထို ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္တေလွ်ာက္ သမၼတတာ၀န္ ယူခဲ့သူမ်ားမွာ-
- စ၀္ေရႊသိုက္
- ဦးဘဦး
- မန္း၀င္းေမာင္
တို႔ျဖစ္သည္။
သို႔ရာတြင္ ၁၉၆၂ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္း ဦးေဆာင္သည့္ တပ္မေတာ္မွာ အာဏာသိမ္းမႈျဖစ္ျပီးေနာက္ အထက္ပါ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအား ဖ်က္သိမ္းလိုက္သျဖင့္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ စနစ္ႏွင့္အတူ သမၼတရာထူးလည္း တစ္ပါတည္း ဖ်က္သိမ္းခံရသည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၇၄ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အရ တစ္ပါတီစနစ္ က်င့္သံုးျပီး အစိုးရအဖြဲ႕အၾကီးအကဲသည္ သမၼတျဖစ္ေၾကာင္း ျပဌာန္းသျဖင့္ သမၼတသည္ အာဏာပိုင္ျဖစ္လာသည္။ ထိုဖြဲ႕စည္းပံုအရ တာ၀န္ယူခဲ့သူေသာ သမၼတမ်ားမွာ-
- ဦးေန၀င္း
- ဦးစန္းယု
- ဦးစိန္လြင္
- ဦးေအးကို
- ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္
တို႔ျဖစ္ၾကသည္။
၁၉၈၈ (၈၈၈၈) လူထုအံုၾကြမႈအျပီး တပ္မေတာ္မွ တဖန္ အာဏာသိမ္းယူလိုက္ျခင္းျဖင့္ ၁၉၇၄ ဖြဲ႕စည္းပံု ပယ္ဖ်က္ခံလုိက္ရသည့္ေနာက္တြင္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလမ်ားတြင္ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္မ်ားျဖစ္သည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေစာေမာင္ ႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးၾကီးသန္းေရႊ တို႔ကသာ တိုင္းျပည္ကို တိုက္ရုိက္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအား လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းမရွိသည့္ ကာလျဖစ္သည္။ အစိုးရအဖြဲ႕အၾကီးအကဲ အျဖစ္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံအၾကီးအကဲ အျဖစ္ေသာ္လည္းေကာင္း သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံ မျဖစ္ခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ အစိုးရအဖြဲ႕ကို ဦးေဆာင္ရန္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္တစ္ဦးကို ခန္႔အပ္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအရ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ႏိုင္ငံအၾကီးအကဲသာမက အစိုးရအဖြဲ႕အၾကီးအကဲပါျဖစ္သည္။ သို႔ျဖင့္ ၂၀၁၁၊ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၄ ရက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွ ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ စစ္ဘက္မွကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္သည့္ သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ေရးအဖြဲ႕၏ မဲေပးခ်က္မ်ားအရ ဦးသိန္းစိန္ သည္ သမၼတျဖစ္လာသည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ သမၼတ၏ တာ၀န္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ သည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္
- ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ ၀န္ၾကီးဌာနမ်ားကို လိုအပ္သလို သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ ျပင္ဆင္ သတ္မွတ္ ျဖည့္စြက္ျခင္း ျပဳႏိုင္သည္။
- ျပည္ေထာင္စု၀န္ၾကီးဦးေရကို လိုသလို သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ ဦးေရ တိုး/ေလွ်ာ့ ျပဳႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အား တာ၀န္ခံရမည္။ ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတအား လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတမွ တဆင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား လည္းေကာင္း တာ၀န္ခံရမည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္
- ျပစ္ဒဏ္လြတ္ျငိမ္းခြင့္ ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္။
- အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ ေထာက္ခံခ်က္ႏွင့္ အညီ လြတ္ျငိမ္း ခ်မ္းသာခြင့္ ေပးႏုိင္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ဥပေဒႏွင့္အညီ
- ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႕မ်ား၊ တံဆိပ္မ်ား ခ်ီးျမွင့္အပ္ႏွင္းႏိုင္သည္။
- ခ်ီးျမွင့္ထားသည့္ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႕၊ တံဆိပ္မ်ား ျပန္လည္ရုပ္သိမ္း ႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္မ်ားႏွင့္ သံတမန္ဆက္သြယ္ျခင္း၊ ျဖတ္ေတာက္ျခင္း ျပဳႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ခ်က္ခ်င္းအေရးယူ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္သည့္အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ သမၼတသည္ အမ်ိဳးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီႏွင့္ ညွိႏိႈင္းကာ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္တစ္ခုႏွင့္ သံတမန္အဆက္အသြယ္ ျဖတ္ေတာက္ႏိုင္သည္။ မိမိ၏ အေရးယူေဆာင္ရြက္ခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပ အတည္ျပဳခ်က္ ရယူရမည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ၀န္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္း အၾကီးအမွဴးမ်ားကို ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ထုတ္ပယ္ျခင္း ျပဳႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ဥပေဒႏွင့္အညီ
- ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အတည္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ၊ ေဒသဆိုင္ရာ၊ ႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္မ်ားကို ခ်ဳပ္ဆိုျခင္း၊ အတည္ျပဳေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္း၊ စာခ်ဳပ္မ်ားမွ ႏႈတ္ထြက္ျခင္း ျပဳႏိုင္သည္။
- ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အတည္ျပဳခ်က္ ရယူရန္ မလိုအပ္ဘဲ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ၊ ေဒသဆိုင္ရာ၊ ႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္မ်ားကို ခ်ဳပ္ဆိုျခင္း၊ အတည္ျပဳေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္း၊ စာခ်ဳပ္မ်ားမွ ႏႈတ္ထြက္ျခင္း ျပဳႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္တို႔ကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းတြင္ျဖစ္ေစ၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းတြင္ ျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံတစ္၀ွမ္းလံုးသို႔ျဖစ္ေစ အခါအားေလ်ာ္စြာ မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားခြင့္၊ သ၀ဏ္လႊာေပးပို႔ခြင့္ ရွိသည္။
လိုအပ္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းကိုျဖစ္ေစ၊ အထူးအစည္းအေ၀း ကိုျဖစ္ေစ ေခၚယူက်င္းပေပးရန္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ နာယကအား အေၾကာင္းၾကားႏိုင္သည္။
No comments:
Post a Comment